کاهش استفاده از زبان سندی در کراچی و آینده آن

رواج زبان های غیر سندی در ایالت سند بویژه در شهر کراچی، مرکز این ایالت، اندیشمندان و محققان زبان سندی را نگران کرده و زنگ خطر از میان رفتن این زبان در آینده نه چندان دور را به صدا درآورده است. خانم سنیا شیخ در این مقاله درباره اهمیت زبان سندی، تهدیدات پیش روی آن و راهکارهای حفظ این زبان صحبت کرده است.

زبان ضامن هویت و بقای یک ملت است. از طریق زبان یک شخص می توان وی را شناخت. زبان با گذراندن سفری طولانی به وجود می‌آید. در این میان زبان سندی در زمره قدیمی‌ترین زبان‌ها است. به گفته محققان زبان سندی، این زبان قدمتی چندهزار ساله دارد با این حال هنوز دانشمندان سندی نتوانسته اند در مورد تعیین قدمت  این زبان به توافق برسند.  عده ای از  پژوهشگران و دانشمندان معتقدند این زبان قدمت چهار هزار ساله دارد . عده ای دیگر عدد هشت هزار سال را ذکر می‌کنند. یک ملت با زبانش شناخته می‌شود.  زبان سندی توانایی تلفظ کلمات سایر زبان‌های دنیا را دارد. سندی تنها زبانی است که در بین تمام زبان‌های پاکستان امروزی به خوبی نه فقط صحبت بلکه نوشته و خوانده هم می‌شود. این در حالی است که زبان های سایر ایالت ها، تنها در حد صحبت کردن هستند.

کودک همیشه به زبان خودش صحبت و فکر می‌کند.  به همین دلیل سازمان ملل بر کسب دانش به زبان مادری تاکید کرده است. 21 فوریه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز زبان مادری نام‌گذاری شده است.  همه ملت های توسعه یافته جهان  توسط خواندن و نوشتن به زبان خودشان کشورشان را توسعه داده‌اند. این شامل روسیه، چین، آمریکا، ژاپن، بریتانیا، آلمان و غیره می شود. اما بر ما زبان‌های بیگانه را مسلط کرده‌ و به این زبان‌ها بیشتر اهمیت داده‌اند.  زبان انگلیسی و اردو برای ما یک زبان خارجی محسوب می شود. سلطه‌ی  زبان خارجی به نسل جوان ما اجازه نمی‌دهد تا از هوش خود به طور کامل استفاده کند. البته این بدان معنا نیست که زبان ارتباطات بین المللی  ( انگلیسی ) را نباید یاد گرفت. 

هر ملتی می تواند زبان خود را روی سرزمین خود حفظ کند. مانند سایر ملل جهان، ملت سندی نیز هویت خود را دارد و برای حفظ این هویت می بایست زبان خود را مانند سایر زبان های دنیا حفظ کند و راه حفظ آن صحبت کردن، نوشتن و خواندن به زبان سندی است .  برخی از سندی ها این وسواس را دارند که برخلاف آنچه در سایر کشورها رایج است، با مردم خود به زبان های بیگانه صحبت کنند و خود را مردم جهان مدرن بدانند. یا می‌خواهند نشان دهند از دیگران  عاقل‌تر هستند. در واقع این رفتار خلاف حکمت است. از زبان تعریفی وجود دارد که اگر بزرگ سخن بگوید کوچک بفهمد و اگر کوچک حرف بزند بزرگ بفهمد. صحبت کردن به یک زبان بیگانه معیاری برای سنجش هوش نیست .  سندی زبانی است که دستور زبان خاص خود را دارد و به هیچ وجه از زبان های دیگر دنیا عقب نیست. این زبان غنی و پربار است که قابلیت ادغام واژگان زبان های دیگر را در درون خود دارد.  اکنون مدارس سندی از مناطق پرجمعیت سندی شهر کراچی حذف و به مدارس اردو تبدیل شده است.  سازمان های غیردولتی در حال کار بر روی اجرای زبان اردو در بین جمعیت سندی هستند. اهمیت زبان سندی به تدریج درحال از بین رفتن است. از زمانی که مدارس خصوصی به منبع درآمد تبدیل شده اند، زبان سندی اهمیت  خود را از دست داده است. بنابراین، معلمان و دانش آموزان با این استاندارد متولد نمی شوند. از آنجایی که بازارهای ایالت سند در دست غیرسندی‌ها است، تجارت نیز به زبان اردو انجام می شود، اگرچه زبان مردمی که آنجا نشسته‌اند اردو نیست. به همین علت زبان اردو هم بسیار فاسد شده است.  در موسسات خصوصی، بانک ها و شرکت ها در کراچی صحبت کردن به زبان سندی ممنوع شده است. سندی های طبقه متوسط ​​برای تسهیل تحصیل، با فرزندان خود به زبان اردو صحبت می‌کنند و  همه افراد طبقات بالا انگلیسی صحبت می‌کنند . اگر این روش تغییر نکند، نسل بعدی زبان سندی را از دست خواهد داد . در حالی که به نظر می رسد کسانی که خارج از سند هستند بیشتر از ما نگران زبان سندی هستند. نسلی که در مدارس خصوصی سند درس خوانده است نمی تواند زبان سندی را بخواند یا  بنویسد. برای حفظ  زبان سندی باید اقداماتی به شرح زیر انجام شود:

  • در تمام مدارس دولتی و خصوصی سند آموزش باید تا کلاس دهم به زبان سندی باشد.
  • مانند سایر زبان های توسعه یافته جهان، زبان و ادبیات سندی نیز باید درمدارس آموزش داده شود.
  • زبان انگلیسی باید به عنوان یک زبان مورد تدریس شود تا بتوان از آن به عنوان یک پل ارتباطی استفاده کرد.
  • باید با کمک مؤسساتی چون فرهنگستان زبان سندی، واژگان سندی که در قدیم کاربرد داشته و به دست فراموشی سپرده شده است، دوباره زنده شود.
  • در اداره‌های خصوصی  و دولتی باید الزاماً از زبان سندی استفاده شود.
  • سندی‌ها باید مسیر جدیدی را در تجارت انتخاب و در بازارها به زبان سندی صحبت کنند.
  • و آخر از همه این که زبان سندی باید زبان رسمی در ایالت سند باشد . 
  • منبع:

    روزنامه سندی زبان سوب، 

    https://epaper.dailysobh.com/new_detail/03-05-2023/
کد خبر 17672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =